Menu
Vysoká škola ekonómie a manažmentu verejnej správy v Bratislave

Asertivita v komunikácii

Asertivita v komunikácii s klientom a na pracovisku

Ciele kurzu

Účastníci po absolvovaní kurzu budú:

  • mať poznatky a základné zručnosti, ako vyjadriť vlastné názory a postoje optimálnym spôsobom
  • poznať filozofiu asertívnej komunikácie a asertívnych práv
  • poznať efektívne spôsoby dávania a prijímania kritiky a pochvaly
  • vedieť, ako asertívne požiadať o pomoc, ako reagovať na neoprávnené požiadavky
  • vedieť, ako asertívne reagovať na útok a manipuláciu
  • poznať vybrané techniky asertívneho správania a ich psychologického efektu pre riešenie situácií v praxi

Obsah kurzu

  • Čo je asertivita
    • asertivita ako filozofia prístupu k sebe a k ostatným
    • typy správania, vzťah asertivita – agresivita – pasivita
    • asertívne práva ako základ pre vytváranie dobrých medziľudských vzťahov
    • 3S v asertívnej komunikácii – sebapoznanie, sebadôvera, sebaúcta
    • základné predpoklady pre asertivitu
  • Sociálne spôsobilosti asertívneho správania
    • zásady asertívneho dialógu
    • ako sa správať asertívne k sebe i ostatným
    • asertívne vyjadrenie kritiky - ako dávať a prijať  spätnú väzbu
    • pochvala - ako ju prijať, prečo a ako ju poskytovať
    • asertívne presadenie oprávneného nároku
    • ako požiadať o láskavosť – rozdiel láskavosťou a  oprávneným nárokom
    • ako odmietnuť, ako povedať „nie“ optimálnym spôsobom
    • ako si presadiť svoj názor, ako asertívne argumentovať
    • čo je manipulácia a ako sa jej brániť
    • reakcie ľudí pod tlakom – ako čeliť  priamemu  útoku
    • ako reagovať na manipuláciu a neasertívne spôsoby správania
  • Využitie asertivity v praktických situáciách
    • ako asertívne komunikovať s občanmi, spolupracovníkmi a nadriadenými
    • ako asertívne riešiť konflikty bez hnevu a negatívnych emócií
    • asertívne techniky a ako ich využívať v komunikácii s ľuďmi
    • psychologický efekt asertívneho správania pre riešenie situácií v  praxi
  • Modelové situácie
    • analýza príkladov z praxe účastníkov
    • riešenie prípadových štúdií a modelových situácií, spätná väzba      

Rozsah kurzu

2 dni